Koronakríza samozrejme mení okrem tradičných odvetví aj svet stávkovania. Celosvetovo pozastavené športové podujatia znamenajú podstatne menej tipérskych príležitostí. Je preto logické, že záujem stávkarov a stávkových kancelárii o ešporty neustále rastie. Navyše sa zdá, že pozornosť, ktorú Ešporty v stávkových kanceláriách momentálne pútajú, nemusí byť iba dočasná. V tomto článku vás zoznámime s najrôznejšími dátami a štatistikami, ktoré vám poskytnú najaktuálnejšie informácie o tom, prečo sa tipovanie na ešporty stane v budúcnosti natrvalo veľmi populárne.
Ešporty v stávkových kanceláriách – Rozdelenie ešportov – FIFA – NBA2k – CS:GO – DOTA 2 – LOL – Ešporty počas a pred koronakrízou – Šport vs ešporty obrat stávkových kancelárií – Zisk – Z histórie ešportov – Prognózy
Aké sú Ešporty v stávkových kanceláriách
Stávkové kancelárie si dôležitosť ešportov uvedomujú. Medzi lídrov v tejto oblasti u nás patrí Tipsport, Fortuna a Doxxbet. Tieto spoločnosti používajú vlastné matematické modely na výpočet kurzov pri najznámejších hrách ako napríklad CS:GO alebo League of Legends. Pozitívom je aj to, že sa stávkové kancelárie postupne začínajú zaujímať o domácu scénu. Sponzorujú ešportové zápolenia usporiadané na území Česko a Slovenska, čím pomáhajú rozmachu ešportov u nás. Zaujímavé pre tipérov sú aj domáce turnaje, ktoré tieto spoločnosti pravidelne ponúkajú vo svojich kurzových ponukách.
Stávkovanie na ešporty je novým trendom tipérov
Na to, aby sme pochopili potenciál ešportových stávok, musíme v prvom rade poznať ich cieľovú skupinu. To znamená ľudí, ktorí sa o odvetvie ešportov zaujímajú. Dáta získané ešte pred športovou krízou zapríčinenou pandémiou COVID-19 nám ukazujú, že počet ešportových nadšencov v roku 2020 bol približne pol miliardy ľudí. Pričom existenciu ešportového odvetvia vníma celkom až 2 miliardy ľudí! Keď si tieto čísla prevedieme do sveta stávkovania vidíme, že tipérsky trh na ešporty v roku 2020 by potenciálne dosahoval obraty v hodnote 12 až 15 miliárd dolárov.
Ako ešportu pomáha propagácia športovými organizáciami
K motivácii na prechod z tipovania klasických športov na profi gaming navyše prispieva aj propagácia ešportov tradičnými športovými organizáciami. Pekným príkladom je napríklad turnaj vo FIFE, ktorého sa zúčastnili hráči anglickej Premier League, alebo virtuálne derby medzi pražskou Spartou a Sláviou. Za zmienku stojí aj prvý ročník NBA2k Players Tournament, pričom účasťou turnaj obohatili „skutočné“ hviezdy NBA.
Kto vlastne tipuje ešporty
Podľa dát z roku 2019 vidíme, že ešportové podujatia sledujú zväčša mladí ľudia. 54% fanúšikov je vo veku 21 – 35 rokov. Potenciál rastu je zjavný aj z tohtoročných údajov streamovacích služieb. Ich sledovanosť v roku 2020 prudko stúpala. Twitch aj YouTube Gaming sleduje každý týždeň viac a viac užívateľov. S rastúcim trendom obľuby ešportov samozrejme stúpa aj záujem stávkových kancelárii. Výhodou je, že na športové simulácie, napríklad FIFU, si športoví fanúšikovia veľmi rýchlo zvyknú. Preto môžeme predpokladať, že tipéri, ktorí sú zvyknutí na tradičné športové stávky, môžu pomerne jednoducho prejsť ku stávkam, ktoré sú vo svojej podstate veľmi podobné.
Aké je základné rozdelenie ešportov
Ešporty vo svojej podstate môžeme rozdeliť do 2 základných kategórií. Prvú tvoria športové simulácie s hrami ako FIFA, či NBA2k. Stávky na tieto dve hry predstavujú až 80% celkového obratu stávok na ešporty. Tou druhou sú samozrejme klasické pro-gaming hry ako League of Legends, CS:GO, Dota 2, či Starcraft 2. V súčasnej situácii, keď sú kvôli pandémii obmedzené športové podujatia, je práve prvá kategória tou, ktorá láka najviac pozornosti. Z dlhodobého hľadiska ale nesmieme zabúdať ani na takzvané klasické hry.
Základné rozdelenie e-športov:
- Športové simulácie – FIFA, NBA2k
- Klasické hry – League of Legends, CS:GO, Dota 2, Starcraft 2
FIFA ešport
FIFA (FIFA football, FIFA soccer) je známa futbalová simulácia, ktorú vyvíja spoločnosť EA. Jej počiatky sa datujú do roku 1993, kedy vyšla prvá verzia s názvom FIFA International Soccer. EA vydáva novú verziu hry každoročne, pričom posledná verzia nesie názov FIFA 20. V hre s oficiálnymi licenciami nájdete najkvalitnejšie futbalové súťaže sveta – logá, tváre a štadióny napríklad z Ligy Majstrov, Premier League, Bundesligy, La Ligy, Serie A a mnohých ďalších. Výnimkou nie sú ani reprezentácie, vrátane ženských tímov.
- Jeden z najznámejších ešportových turnajov v hre FIFA je FIFA eWorld Cup 2020.
- Každoročne sa ho zúčastňuje najlepších 128 hráčov.
- Polčasy trvajú 4,5 alebo 6 minút.
- Priemerný čas FIFA zápasu je 15 minút.
Čo tipovať:
- počet gólov – under, over
- 1 – X – 2
- oba tímy skórujú
NBA2k hry
Hry zo série NBA2k sú basketbalové simulácie, vyvíjané spoločnosťou 2k od roku 1999. Podobne ako FIFA, aj nová verzia NBA2k vychádza každoročne. Každá štvrtina sa hrá zvyčajne 5 minút (existuje možnosť nastavenia dĺžky štvrtín o 1 do 12 minút). NBA2k players tournament bol prvý turnaj na svete, ktorého sa zúčastnilo najlepších 16 hráčov sveta.
Čo tipovať:
- under a over stávky
- 1 – 2
- ázijské handicapy
- presný výsledok
CS:GO – Counter Strike: Global Offensive
V hre CS:GO proti sebe súperia dva tímy: tím teroristov a tím counter-teroristov. Úlohou každého tímu je eliminovať druhý tím a splniť cieľ. Cieľom teroristov je umiestniť bombu alebo držať rukojemníkov, úlohou counter-teroristov je zneškodnenie bomby a zachránenie rukojemníkov. Na to, aby niektorý z tímov vyhral mapu, je potrebné zvíťaziť v 16 kolách. Ak sa mapa skončí remízou 15:15, prichádza predĺženie (max. 90 minút). Zvyčajne sa na turnajoch hrajú mapy Dust 2, Mirage, Cache, Inferno, Overpass. Najčastejšie hrajú 5 proti 5 (občas ale aj 1 vs 1, alebo 2 vs 2). Najznámejšia je séria turnajov the CS:GO Major Championships (Majors), v ktorých proti sebe nastupuje 24 najlepších profesionálnych tímov sveta. Každý turnaj sa hrá o prize money približne 1,5 milióna dolárov. Súťažiť sa môže viacerými spôsobmi:
- 1 Best of: tím, ktorý vyhrá mapu, vyhrá celú hru
- 3 Best of: tím, ktorý vyhrá dve mapy, vyhrá celú hru
- 5 Best of: tím, ktorý vyhrá tri mapy, vyhrá celú hru
Čo tipovať:
- under a over stávky
- 1 – 2
- ázijské handicapy
- presný výsledok
DOTA 2 – Defense of the Ancients
Dota je videohra, za ktorej vývojom stojí firma Valve. Hra sa odohráva v online aréne (MOBA – multiplayer online battle arena), kde sa proti sebe stretnú vždy dva tímy. V každom tíme je päť hráčov, ktorí sa snažia ubránenie / dobitie súperovej základne. Každý z hráčov si v hre vyberá a ovláda postavu (hrdinu), pričom každý hrdina má špecifické schopnosti. Víťazným sa stáva ten tím, ktorý zničí súperovi základňu. Dĺžka jednej hry je od 25 do 60 minút.
Čo tipovať:
- 1 – 2
- víťaz zápasu
- víťaz celej hry
- handicapy
- Game Total Kills
LOL – League of legends
LOL sa podobne ako DOTA 2 hrá v MOBA. Hru vyvíja spoločnosť Riot Games. Jedná sa o jednu z najpopulárnejších hier, ktorú každý mesiac hráva približne 100 miliónov aktívnych hráčov. V League of Legends sa hrá formátom 5 vs 5, pričom jedna hra má zvyčajne od 20 do 50 minút. Hráči v hre hrajú za tzv. „Champions“, pričom každý z nich má vlastné, špeciálne schopnosti.
Čo tipovať:
- 1 – 2
- víťaz zápasu
- víťaz celej hry
- handicapy
- Game Total Kills
Akú majú ešporty sledovanosť
Ešte začiatkom roka 2019 dosiahla sledovanosť ešportov 453 miliónov divákov, čo znamenalo 12,3% nárast oproti roku 2018 (zdroj: NewZoo Global Esports Market Report). Z toho až 57% divákov pochádzalo z Ázie. Napríklad finálový zápas majstrovstiev sveta vo futbale 2018 medzi Francúzskom a Chorvátskom sledovalo približne 517 miliónov ľudí. Celosvetovo bolo v tom istom roku usporiadaných 885 významných ešportových podujatí. Špekuluje sa, že onedlho budú mať ešporty na programe aj Letné Olympijské hry.
eŠporty sú alternatívou nielen v krízových časoch
Ešporty, a špeciálne športové simulácie, ponúkajú alternatívu pre tipérov nielen v časoch krízy. Stávkové kancelárie, ktoré majú širokú a kvalitnú kurzovú ponuku na ešporty disponujú už dnes konkurenčnou výhodou. Narastajúca popularita ešportov v blízkej dobe túto konkurenčnú výhodu len zvýrazní. Pre stávkové spoločnosti je preto nesmierne dôležité venovať ešportom čoraz väčšiu pozornosť. Včasným zaradením ešportových stávok do kurzovej ponuky zoznámia s ešportami klasických tipérov. Navyše oslovia aj úplne novú cieľovú skupinu – „obyčajných“ hráčov počítačových hier.
Nárast ešportov počas koronakrízy
Je logické, že športová odstávka zapríčinila presun mnohých stávkarov k ešportom, ktoré to počas krízy nezasiahlo. Športové ligy sa začali celosvetovo pozastavovať v prvej polovici marca 2020. V tej dobe bol podiel ešportových stávkarov približne 2%. Po 16. marci tento podiel takmer okamžite stúpol na neuveriteľných 27%. Za ešportového stávkara inak považujeme takého tipujúceho, ktorého obrat na ešporty tvorí minimálne 33% z jeho celkového obratu.
- 65% tipérov prestalo po športovej odstávke so stávkovaním
- 41% tipérov, ktorí na obdobie pred odstávkou netipovali, teraz tipujú a sú z nich ešportoví stávkari
- 10% tipérov, ktorí pred uzávierkou stávkovali na klasické športy prešli k ešportom (sú z nich ešportoví stávkari)
Nižšie si pozrite informácie (obraty vs zisky) zo stávkových kancelárii, ktoré pôsobia v strednej a východnej Európe. Sledované obdobie sme rozdelili do 2 období. Pred odstávkou: 17.2.-9.3.2020, po odstávke: 16.3.-6.4.
Šport vs ešport: porovnanie obratov stávkových kancelárií pred a počas koronakrízy
Pred koronakrízou pripadal obrat na ešporty na jedného stávkara 159€. Počas nej sa však obrat stúpol takmer trojnásobne až na priemerných 473€.
Stávky šport vs ešporty | ||
---|---|---|
Priemerný obrat na 1 stávkara na športy | ||
Priemerný obrat na 1 stávkara na e-športy |
Aké je porovnanie zisku stávkových kancelárii
Priemerný zisk stávkovej kancelárie na 1 stávkara pri ešportoch predstavoval v čase pred krízou 13€. Po odstávke a prerušení športových súťaží na celom svete stúpol na 31€.
Stávky šport vs ešporty | ||
---|---|---|
Priemerný zisk na 1 stávkara na športy | ||
Priemerný zisk na 1 stávkara na e-športy |
Kedy sa zrodili Ešporty
Za úplné začiatky súťaženia vo virtuálnych hrách môžeme považovať prvý oficiálny turnaj v hre Spacewar, ktorý sa uskutočnil na Stanford University 19. októbra 1972. Prvý väčší turnaj Space Invader Championships, ktorého sa zúčastnilo cez 10 000 hráčov, sa konal v roku 1980. V roku 1991 pomohla popularite súťaženia vo videohrách hlavne hra Street Fighter II. Tá bola unikátne založená na real time súbojoch 1 vs 1, tzv. face to face bitkách. Dovtedy sa totiž súťažilo najmä v porovnávaní dosiahnutého skóre. Za zmienku stoja aj turnaje, ktoré v deväťdesiatych rokoch usporiadala japonská firma Nintendo pod názvom Nintendo World Championships.
Ešporty v 21. storočí
Zlomový moment pri ešportoch priniesol až internet. Začiatkom 21. storočia sa začínajú masovo hrávať hry ako StarCraft alebo Warcraft III, neskôr Counter Strike. Medzi rokmi 2005 – 2010 sa ešporty vysielajú vo viacerých televíziách. Počet turnajov medzi rokmi 2000 až 2010 ohromne narástol. V tomto obodbí boli založené aj turnaje ako World Cyber Games a Major League Gaming. Od roku 2011 dopomohli popularite ešportov aj streamovacie služby ako Twitch. Od roku 2013 niektoré americké univerzity dokonca začínajú udeľovať ešportové štipendiá. V súčasnosti sa organizujú turnaje, v ktorých sa každoročne hrá o minimálne 200 miliónov dolárov. Ešportové podujatia zapĺňajú desaťtisícové haly a sleduje ich milióny ľudí po celom svete.
Ako vyzerá prognóza ešportov a profi gamingu
Ešport a profesionálny gaming je z roka na rok populárnejší. Obrovské turnaje, dychberúce dotácie a milióny hráčov po celom svete sú jasným dôkazom. Sledovanosť služieb ako Twitch a YouTube gaming rastie dokonca z týždňa na týždeň. Nový trend a vzostup odvetvia neunikli ani najväčším firmám sveta. Logá sponzorov ako BMW, Red-Bull alebo Coca-Cola je vidieť na každej významnejšej ešportovej akcii.
S rastúcou popularitou rastie aj záujem stávkových kancelárií
S rastúcou popularitou rastie samozrejme aj záujem stávkových kancelárii. Je veľmi pravdepodobné, že kurzová ponuka na ešportové podujatia bude v blízkej dobe ešte širšia a kvalitnejšia. Ešport zaujme nielen tradičných hráčov, ale tiež športových tipérov. Hry ako FIFA alebo NBA2k sú simuláciami reálnych športov, tým pádom nebude prechod od športových stávok ku stávkam ešportovým vôbec komplikovaný. Dôkazom je správanie sa tipérov počas športovej odstávky v čase koronakrízy. Jedno je jasné: zlatá doba ešportov nás ešte čaká.