Ešporty v stávkových kanceláriach


Koronakríza samozrejme mení okrem tradičných odvetví aj svet stávkovania. Celosvetovo pozastavené športové podujatia znamenajú podstatne menej tipérskych príležitostí. Je preto logické, že záujem stávkarov a stávkových kancelárii o ešporty neustále rastie. Navyše sa zdá, že pozornosť, ktorú ešporty momentálne pútajú, nemusí byť iba dočasná. V tomto článku vás zoznámime s najrôznejšími dátami a štatistikami, ktoré vám poskytnú najaktuálnejšie informácie o tom, prečo sa tipovanie na ešporty stane v budúcnosti natrvalo veľmi populárne.

Ešporty v stávkových kanceláriach

Nový trend stávkovania na ešporty

Na to, aby sme pochopili potenciál ešportových stávok musíme v prvom rade poznať ich cieľovú skupinu. Tzn. ľudí, ktorí sa o odvetvie ešportov zaujímajú. Dáta získané pred športovou krízou zapríčinenou pandémiou COVID-19 nám ukazujú, že počet ešportových nadšencov v roku 2020 je približne pol miliardy ľudí, pričom existenciu ešportového odvetvia vníma až 2 miliardy ľudí. Keď tieto čísla prevedieme do sveta stávkovania vidíme, že by potencionálne tipérsky trh na ešporty v roku 2020 pred koronakrízou dosahoval obraty v hodnote 12 až 15 miliárd dolárov.

Nový trend stávkovania na ešporty

S rastúcim trendom obľuby ešportov samozrejme stúpa aj záujem stávkových kancelárii. Mnohé stávkarské spoločnosti si v súčasnej situácii kladú otázku, či klasickí / športoví tipéri prejavia záujem aj o ešporty. Výhodou je, že na športové simulácie (napr. FIFU) si športoví fanúšikovia veľmi rýchlo zvyknú. Preto môžeme predpokladať, že tipéri, ktorí sú zvyknutí na tradičné športové stávky, môžu pomerne jednoducho prejsť ku stávkam, ktoré sú vo svojej podstate veľmi podobné.

Motiváciou k tomuto prechodu môže navyše prispieť aj propagácia ešportov tradičnými športovými organizáciami. Pekným príkladom je napríklad turnaj vo FIFE, ktorého sa zúčastnili hráči anglickej Premier League, alebo virtuálne derby medzi pražskou Spartou a Sláviou. Za zmienku stojí aj prvý ročník NBA2k Players Tournament, pričom účasťou turnaj obohatili “skutočné” hviezdy NBA.

Práve preto je veľmi užitočne rozdeliť ešporty do 2 kategórii:

  • Športové simulácie
  • Klasické hry

V súčasnej situácii, keď sú kvôli pandémii obmedzené športové podujatia, je práve prvá kategória tou, ktorá láka najviac pozornosti. Z dlhodobého hľadiska ale nesmieme zabúdať ani na tzv. klasické hry.

Najpopúlarnejšie tituly zo športových simulácii sú jednoznačne FIFA a NBA2k. Práve stávky na tieto dve hry predstavujú až 80% celkového obratu stávok na ešporty. V nasledujúcom grafe taktiež vidíme až 40násobný nárast objemu stávok v období počas koronakrízy.

rast ešportov

V ruhej kategórii klasických hier dominujú hry ako League of Legends, CS:GO, Dota 2 a Starcraft 2.

Najlepšie ešporty

Ešte začiatkom roka 2019 dosiahla sledovanosť ešportov 453 miliónov divákov (12,3% nárast oproti roku 2018, zdroj: NewZoo Global Esports Market Report), z čoho až 57% divákov pochádzalo z Ázie. Napríklad finálový zápas majstrovstiev sveta vo futbale 2018 medzi Francúzskom a Chorvátskom sledovalo približne 517 miliónov ľudí. Celosvetovo bolo v tom istom roku usporiadaných 885 významných ešportových podujatí. Špekuluje sa, že od roku 2024 budú ešporty zaradené do programu Olympijských hier.

eŠport bude len a len väčší

Ešporty (špeciálne športové simulácie) ponúkajú nielen v časoch krízy alternatívu pre tipérov. Stávkové kancelárie, ktoré majú širokovú a kvalitnú kurzovú ponuku na ešporty disponujú už dnes konkurenčnou výhodou. Narastajúca popularita ešportov v blízkej dobe túto konkurenčnú výhodu len zvýrazní. Pre stávkové kancelárie je preto nesmierne dôležité venovať ešportom čoraz väčšiu pozornosť. Včasným zaradením ešportových stávok do kurzovej ponuky zoznámia s ešportami klasických tipérov a navyše oslovia úplne novú cieľovú skupinu – hráčov.

Nárast ešportov počas koronakrízy

Je logické, že športová odstávka zapríčinila presun stávkarov k ešportom, ktorých sa odstávka netýka. Športové ligy sa začali celosvetovo pozastavovať v prvej polovici marca 2020. V tej dobe bol podiel ešportových stávkarov bol približne 2%. Po 16. Marci podiel okamžite stúpol na 27%.

Nižšie vám Prinášame informácie zo stávkových kancelárii, ktoré pôsobia v strednej a východnej Európe. Sledované obdobie sme rozdelili do 2 časových pasiem:

  • 1. časové pásmo: 17. 2. až 9. 3.2020 – obdobie pred odstávkou
  • 2. časové pásmo: 16.3. až 6.4. – obdobie počas odstávky

Za ešportového stávkara považujeme takého stávkara, ktorého obrat na ešporty tvorí minimálne 33% z jeho celkového obratu.

  • 65% tipérov prestalo po športovej odstávke so stávkovaním
  • 41% tipérov, ktorí na obdobie pred odstávkou netipovali, teraz tipujú a sú z nich ešportoví stávkari
  • 10% tipérov, ktorí pred uzávierkou stávkovali na klasické športy prešli k ešportom (sú z nich ešportoví stávkari)

Porovnanie obratov

Pred odstávkou:

  • Priemerný obrat stávkara na športy: 930 €
  • Priemerný obrat stávkara na ešporty: 159 €

Po športovej odstávke:

  • Priemerný obrat stávkara na športy: 733 €
  • Priemerný obrat stávkara na ešporty: 473 €
Porovnanie obratov

Porovnanie zisku stávkových kancelárii (stavené penieza – vyhratá suma)

Pred odstávkou:

  • Priemerný zisk stávkovej kancelárie na jedného stávkara, športy: 99 €
  • Priemerný zisk stávkovej kancelárie na jedného stávkara, ešporty: 13 €

Po športovej odstávke:

  • Priemerný zisk stávkovej kancelárie na jedného stávkara, športy: 53 €
  • Priemerný zisk stávkovej kancelárie na jedného stávkara, ešporty: 31 €
Porovnanie zisku stávkových kancelárii

Kto tipuje na ešporty

Podľa dát z roku 2019 vidíme, že ešportové podujatia sledujú zväčša mladí ľudia. 54% fanúšikov je vo veku 21 – 35 rokov. Potenciál rastu je zjavný aj z tohtoročných údajov streamovacích služieb. Ich sledovanosť v roku 2020 prudko stúpala. Twitch aj YouTube Gaming sleduje každý týždeň viac a viac užívateľov.

FIFA

FIFA (FIFA football, FIFA soccer) je futbalová simulácia. Hru vyvíja spoločnosť EA. Počiatky sa datujú do roku 1993, kedy vyšla prvá verzia s názvom FIFA International Soccer. EA vydáva novú verziu hry každoročne, pričom posledná verzia nesie názov FIFA 20. Hra disponuje oficiálnymi licenciami a obsahuje najkvalitnejšie futbalové súťaže sveta. Vo FIFE vidíme logá, tváre a štadióny napríklad z Ligy Majstrov, Premier League, EFL Championship, Bundesligy, 2. Bundesligy, La Ligy, La Ligy 2, Seria A, Calcio B, Ligue 1, Ligue 2, Portugalskú ligu, Tureckú Superligu a mnohé ďalšie. Výnimkou nie sú ani reprezentácie (dokonca aj ženské tímy).

Jeden z najznámejších ešportových turnajov v hre FIFA je FIFA eWorld Cup 2020, ktorého sa každoročne zúčastňuje najlepších 128 hráčov. Polčasy trvajú 4,5 alebo 6 minút. Priemerný čas FIFA zápasu je 15 minút.

Čo tipovať

Počet gólov (Under, Over stávky), 1 – X – 2, oba tímy skórujú

NBA2k

Hry zo série NBA2k sú basketbalové simulácie, vyvíjané spoločnosťou 2k od roku 1999. Podobne ako FIFA, aj nová verzia NBA2k vychádza každoročne. Každá štvrtina sa hrá zvyčajne 5 minút (existuje možnosť nastavenia dĺžky štvrtín o 1 do 12 minút).

NBA2k players tournament bol prvý turnaj na svete, ktorého sa zúčastnilo najlepších 16 hráčov sveta.

Čo tipovať

Under a Over stávky, ázijské handicapy, 1 – 2, presný výsledok

CS:GO (Counter Strike: Global Offensive)

V hre proti sebe súperia dva tímy: tím teroristov a tím counter-teroristov. Úlohou každého tímu je eliminovať druhý tím a splniť cieľ. Cieľ teroristov je umiestniť bombu alebo držať rukojemníkov, pričom úlohou counter-teroristov je zneškodnenie bomby a zachránenie rukojemníkov.

Súťaži sa viacerými spôsobmi:

  • 1 Best of: tím, ktorý vyhrá mapu, vyhrá celu hru
  • 3 Best of: tím, ktorý vyhrá dve mapy, vyhrá celu hru
  • 5 Best of: tím, ktorý vyhrá tri mapy, vyhrá celu hru

Na to, aby niektorý z tímov vyhral mapu je potrebné zvíťaziť v 16 kolách. Ak sa mapa skončí remízou 15:15, prichádza predĺženie (max. 90 minút). Zvyčajne sa na turnajoch hrajú mapy Dust 2, Mirage, Cache, Inferno, Overpass.

Najčastie hrajú 5 proti 5. Občas avšak bývajú aj zápasy 1 vs 1, alebo 2 vs 2. Najznámejšia je séria turnajov the CS:GO Major Championships (Majors), v ktorých proti sebe nastupuje 24 najlepších profesionálnych tímov sveta. Každý turnaj sa hrá o prize približne 1,5 milióna dolárov.

Čo tipovať

1 – 2, presné skóre, ázijské handicapy, Under a Over stávky

DOTA 2 (Defense of the Ancients)

Dota je videohra, za ktorej vývojom stojí firma Valve. Hra sa odohráva v online aréne (MOBA – multiplayer online battle arena), kde sa proti sebe stretnú vždy dva tímy. V každom tíme je päť hráčov, ktorí sa snažia ubránenie / dobitie súperovej základne. Každý z hráčov si v hre vyberá a ovláda postavu (hrdinu), pričom každý hrdina má špecifické schopnosti.

Víťazným sa stáva ten tím, ktorý zničí súperovi základňu. Dĺžka jednej hry je od 25 do 60 minút.

Čo tipovať

1 – 2, víťaz zápasu, víťaz celej hry, handicapy, Game Total Kills

LOL (League of legends)

LOL sa podobne ako DOTA 2 hrá v MOBA. Hru vyvíja spoločnosť Riot Games. Jedná sa o jednu z najpopulárnejších hier, ktorú každý mesiac hráva približne 100 miliónov aktívnych hráčov.

V League of Legends sa hrá formátom 5 vs 5, pričom jedna hra má zvyčajne od 20 do 50 minút. Hráči v hre hrajú za tzv. “Champions”, pričom každý z nich má vlastné, špeciálne schopnosti.

Čo tipovať

1 – 2, víťaz zápasu, víťaz celej hry, handicapy, Game Total Kills

Ešporty u nás

Dôležitosť ešportov si pomaly ale isto začínajú uvedomovať aj stávkové kancelárie na Slovensku a v Českej republike. Za lídrov v tomto obore u nás považujeme spoločnosti Tipsport a Fortuna. Tieto spoločnosti používajú vlastné matematické modely na výpočet kurzov pri najznámejších hrách ako napríklad CS:GO alebo League of Legends. Pozitívom je aj to, že sa stávkové kancelárie postupne začínajú zaujímať o domácu scénu. Sponzorujú ešportové turnaje usporiadané na území Česko – Slovenska, čím pomáhajú rozmachu ešportov u nás. Zaujímavé pre tipérov sú aj domáce turnaje, ktoré tieto spoločnosti pravidelne ponúkajú vo svojich kurzových ponukách.

Záver

Ešport a profesionálny gaming je z roka na rok populárnejší. Obrovské turnaje, dychberúce dotácie a milióny hráčov po celom svete sú jasným dôkazom. Sledovanosť služieb ako Twitch a YouTube gaming rastie dokonca z týždňa na týždeň. Nový trend a vzostup odvetvia neunikli ani najväčším firmám sveta. Logá sponzorov ako BMW, Red-Bull alebo Coca-Cola je vidieť na každej významnejšej ešportovej akcii.

S rastúcou popularitou rastie samozrejme aj záujem stávkových kancelárii. Je veľmi pravdepodobné, že kurzová ponuka na ešportové podujatia bude v blízkej dobe širšia a kvalitnejšia. Ešport zaujme nielen tradičných hráčov, ale tiež športových tipérov.

Hry ako FIFA alebo NBA2k sú simuláciami reálnych športov, tým pádom nebude prechod od športových stávok ku stávkam ešportovým vôbec komplikovaný. Dôkazom je správanie sa tipérov počas športovej odstávky v čase koronakrízy. Jedno je jasné: zlatá doba ešportov nás ešte čaká.

Ešporty história

Za úplné začiatky súťaženia vo virtuálnych hrách môžeme považovať prvý oficiálny turnaj v hre Spacewar, ktorý sa uskutočnil na Stanford University 19. októbra 1972. Prvý väčší turnaj Space Invader Championships, ktorého sa uskutočnilo cez 10 000 hráčov, sa odohral v roku 1980. Postupne sa videohry dostávali aj do televízneho vysielania (napríklad relácia Starcade, celkovo 133 epizód v rokoch 1982 – 1984).

V roku 1991 pomohla popularite súťaženia vo videohrách hlavne hra Street Fighter II. Hra bola založená na real time súbojoch 1 vs 1, tzv. face to face bitkách. Dovtedy sa súťažilo najmä v porovnávaní dosiahnutého skóre. Za zmienku stoja aj turnaje, ktoré v deväťdesiatych rokoch usporiadala japonská firma Nintendo: Nintendo World Championships.

Zlomovým sa stal až internet. Začiatkom 21. storočia sa začínajú masovo hrávať hry ako StarCraft alebo Warcraft III, neskôr Counter Strike. Medzi rokmi 2005 – 2010 sa ešporty vysielajú vo viacerých televíziach.

Počet turnajov medzi rokmi 2000 až 2010 ohromne narástol. V tomto obodbí boli založené aj turnaje ako World Cyber Games a Major League Gaming.

Od roku 2011 dopomohli popularite ešportov aj streamovacie služby ako Twitch. Od roku 2013 niektoré americké univerzity dokonca začínajú udeľovať ešportové štipendiá.

V súčasnosti sa organizujú turnaje, v ktorých sa každoročne hrá o minimálne 200 miliónov dolárov. Ešportové podujatia zapĺňajú desaťtisícové haly a sleduje ich milióny ľudí po celom svete.